You are currently viewing Sådan sætter du nyt styrbånd på din cykel

Sådan sætter du nyt styrbånd på din cykel

  • Post author:
  • Post category:Indlæg

At sætte nyt styrbånd på din racercykel kan have en stor indvirkning på både komfort og kontrol, når du cykler. Det gamle styrbånd kan blive slidt og miste sin stødabsorberende effekt, hvilket kan føre til en ukomfortabel kørsel. Ved at skifte til nyt styrbånd får du ikke kun en opfrisket cykel, men også forbedret greb og stødabsorbering. I denne guide vil vi gennemgå, hvordan du nemt og effektivt sætter nyt styrbånd på styret.

Hvad du skal bruge

  • Nyt styrbånd
  • Sakse eller hobbykniv
  • En lille skruetrækker (hvis du skal justere bremsegrebene)
  • Elektriker- eller isoleringstape
  • Eventuelt silikonegel til ekstra komfort (valgfrit)

Trin-for-trin guide til at sætte styrbånd på

  1. Fjern det gamle styrbånd

Start med at fjerne det gamle styrbånd. De fleste styrbånd er fastgjort ved hjælp af tape eller lim i enderne. Start fra bunden af styret og arbejd dig opad mod bremsegrebene. Sørg for at fjerne al resterende tape eller lim, så styret er helt rent. Dette vil give en god overflade for det nye bånd at sidde fast på.

Hvis der er gammelt klæbestof eller rester på styret, kan du bruge en klud med lidt sprit til at rense det af. Det er vigtigt, at styret er rent og glat, før du påfører nyt bånd.

  1. Placer bremsegrebene korrekt

Før du begynder at sætte det nye styrbånd på, skal du sikre dig, at bremsegrebene sidder korrekt. Det kan være nødvendigt at justere dem, så de er i den rette position i forhold til din kørestilling. Grebene skal være nemme at nå, når du har hænderne på toppen af styret, og komfortable at bruge, når du sidder nede i bøjlen.

For at gøre dette kan du bruge en lille skruetrækker til at løsne boltene, der holder bremsegrebene på plads, og justere dem, hvis det er nødvendigt.

  1. Start med at vikle båndet

Nu er du klar til at begynde at vikle det nye bånd. Start altid fra enden af styret og arbejd dig op mod midten. Læg styrbåndet et par centimeter over styrets ende og begynd at vikle det fast. Det overskydende bånd i enden vil blive skubbet ind i styret og holdt på plads med styrpropperne, som du sætter i til sidst.

Vikl båndet tæt og jævnt, og sørg for at det overlapper sig selv med cirka en tredjedel for at skabe et ensartet lag. Hvis styrbåndet er for løst, kan det begynde at glide eller skabe ubehagelige folder, når du cykler.

  1. Håndtering af bremsegrebene

Når du når til bremsegrebene, skal du være ekstra opmærksom. Fold grebets gummihætte tilbage, så du kan vikle styrbåndet under den. Mange sætter et lille stykke styrbånd på tværs af styret under bremsegrebene, så du undgår huller i viklingen.

Vikl styrbåndet rundt om grebene i en figur-8-bevægelse, så du dækker både top og bund af grebene uden at skabe ubehagelige buler. Når du har gjort dette, kan du sætte gummihætten tilbage på plads.

  1. Afslut styrbåndet

Når du har nået toppen af styret, og båndet er viklet helt op, skal du klippe det overskydende bånd af i en passende længde. Sørg for, at der er nok bånd til at vikle et par centimeter rundt om styret, men ikke for meget, så det ser klodset ud. Fastgør enden af båndet med en strimmel elektriker- eller isoleringstape, som både holder styrbåndet på plads og skaber en pæn afslutning.

  1. Sæt styrpropperne i

Til sidst skal du skubbe de overskydende ender af styrbåndet ind i styrets åbninger og sætte styrpropperne i. Styrpropperne sikrer, at båndet bliver, hvor det skal, og giver styret en pæn finish.

Tips til en succesfuld installation

  • Brug lidt ekstra tid på at sikre, at båndet er stramt og jævnt viklet. Et løst styrbånd vil hurtigt begynde at glide.
  • Eksperimentér med forskellige typer styrbånd for at finde det, der passer bedst til din kørestil og præferencer. Nogle bånd har ekstra polstring for mere komfort, mens andre er tyndere og lettere.

Hvis du ønsker endnu mere stødabsorbering, kan du lægge en tynd stribe silikonegel under styrbåndet. Styrbånd og silikone kan dog ikke tage alle vibrationer fra underlaget, så hvis du oplever, at din cykel reagerer for voldsomt på terrænet, kan det meget vel være, at du skal anskaffe dig en ny racercykel, hvor stel og eller forgaffel er udført i et mere absorberende materiale.